Autoput ipak preko Ivanjice i Peštera
Trasu budućeg autoputa od Požege do granice sa Crnom Gorom u mestu Boljare, Republička reviziona komisija i nadležne institucije utvrdili su još maja meseca 2008. godine. Tada je odlučeno da od četiri varijante bude odabrana takozvana varijanta „Istok 1“, dužine 106,8 kilometara, koja od Požege, preko Arilja, Ivanjice i Peštera spaja Srbiju sa Crnom Gorom.
Ovih dana Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture poručilo je: „Koridor 11 će proći kroz Pešter, čim se obezbede finansije“. U ministarstvu kažu da je jedan od razloga zbog koga je odabrana ova trasa, taj što se očekuje da autoput ekonomski i na svaki drugi način oživi ovaj deo Srbije. Drugi, veoma važan argument, možda i presudni, trasa preko Ivanjice i Peštera kraća je za 50 kilometara i jeftinija za pola milijarde evra. Lobiranja da autoput ide preko Užica i Zlatibora očigledno neće dati efekat.
Saobraćajni institut CIP je za izradu generalnog projekta autoputa od Požege do Boljara, ispitao više od 1000 kilometara različitih varijantnih rešenja, na prostoru koji je generalno sa zapada ograničen zaštićenom zonom planine Zlatibor, a sa istoka Golijom. U ograničenja su spadala i potencijalna klizišta, akumulacija Veliki Rzav, Uvac i Sjenica, područje reke Mileševke s manastirom Mileševa, arheološka nalazišta i naseljena mesta koja onemogućavaju prolaz autoputa.
Na kraju je izabrana varijanta „Istok 1“, koja iz sela Prilipac i Arilja na ivanjičku teritoriju ulazi u Donjem Radaljevu. Autoput Ivanjicu obilazi sa severoistočne strane. Dolinom Moravice trasa je položena južno sve do predela Kosovice i obilazeći Goliju spušta se do Kovilja, pored Biočana do Duge Poljane, preko Peštera pravcem severoistok – jugozapad do Boljara.
Izradom planske dokumentacije, preko teritorije opštine Ivanjica utvrđen je i koridor širine 600 metara u koji će se kasnijim rešenjima utvrditi precizna trasa ovog dela koridora 11. Plan je prošao javni uvid, a o njemu su raspravljali i lokalni odbornici.
U međuvremenu, dok resorno ministarstvo i Vlada Srbije pregovaraju sa potencijalnim izvođačima radova, neretko je deo opština Zlatiborskog okruga nastojao da ovu odluku promeni i pravac autoputa usmeri preko Užica i Zlatibora, tvrdeći da „Istok 1“ nije ekonomski isplativ. Varijanta „Zapad“ koju oni zastupaju predviđala je da put sa šest traka od Požege i Gorobiljskog polja pređe u dolinu reke Đetinje, prođe pored Sevojna, a zatim se penje prema Čajetini, prolazi kraj sela Mačkat i Ljubiš, spušta se ka Kokinom Brodu i Novoj Varoši odakle se penje ka Sjenici i produžava do Boljara. Ova varijanta duga je 156,6 kilometara.
Krajem septembra u Požegi je na inicijativu grada Užica održan i sastanak na ovu temu kojoj su pored načelnika Zlatiborskog i Moravičkog okruga, prisustvovali predsednici i zamenici predsednika više zainteresovanih opština i gradova. Prema šturim izjavama nakon sastanka, jedini zajednički stav bio je da se sa izgradnjom ovog dela Koridora 11, krene što pre, jer je to izuzetno važan preduslov za razvoj ovog dela zemlje.
Prema nezvaničnim informacijama, većina prisutnih čelnika zlatiborskiog i moravičkog kraja nije se eksplicitno izjasnilo ni za jednu od ove dve varijante, izuzev Užica koje na ’’svojoj’’ trasi insistira godinama. Gornji Milanovac, Čačak, Požega, pa i Arilje, dobijaju autoput bez obzira koja trasa prođe. Lučanima takođe džada stiže do atara. Ostala je usamljena samo opština Ivanjica kojoj bi po zlatiborskoj varijanti Koridor 11 bio na oko 35 kilometara, ali bi u tom slučaju izgubila presudnu infrastrukturu za razvoj Golije, koja je zamišljena kao veliki skijaški centar Srbije. Predstavnici Sjenice nisu ni bili na sastanku, ali se može reći da i njima odgovaraju oba predloga, jer u oba slučaja autoput ne prolazi blizu samog grada.
Dilemu međutim, na ovaj „informativni“ sastanak, kako su ga pojedini učesnici nazvali, i sve druge spekulacije u poslednje vreme o trasi autoputa Požega – Boljare, još jednom je ovih dana razrešilo Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture, poručivši jasno: „Koridor 11 će proći kroz Pešter, čim se obezbede finansije“.
Glavni nedostatak ovog pravca je u tome što nema alternativnih saobraćajnica duž trase, pa bi saobraćaj novim autoputem od Ivanjice prema Crnoj Gori mogao da se pusti tek po završetku cele deonice. Ne bi mogao etapno da se pušta u saobraćaj i da se naplaćuje putarina.
Još jedan „minus“ ove trase, je činjenica, da završena trasa autoputa do Boljara ne bi stvarno bila isplativa do momenta dok crnogorska strana ne izbije na granicu i spoji se sa srpskim delom koridora.
Pa što ne daju predlog da se auto put sa Kosova i Albanije ukljuci u Istok 1. To bi povecalo isplativost