Šta je to E-SPORT i zašto treba da obratimo pažnju na njega
E-sport odnosno elektronski sportovi prisutni su već duži niz godina, ali su poslednjih godina doživeli svojevrsnu ekspanziju, te ne čudi da su se čak i kod nas formirali i specijalizovani televizijski kanali koji prate samo njih, i na kojima se ovi sportovi obrađuju na vrlo ozbiljan način. A šta zapravo predstavlja e-sport? Najjednostavnije, to su takmičenja koja se odvijaju putem video-igara, i koja predstavljaju sportska takmičenja kao i svaka druga, samo u svojevrsnom elektronskom obliku. Broj takmičara, uloženi novac i broj gledalaca nam govori da je reč o velikoj industriji koja se iz dana u dan sve više širi, i da je potpuno iluzorno odbacivati ovaj vid sportskog udruživanja i takmičenja kao irelevantan. Iz priloženog se vidi da on to ni na koji način nije, te su vrlo jednostrani oni pogledi koji na njih gledaju kao na puku zabavu za “odraslu decu”. I sam sport se može okarakterisati sličnom definicijom, pa ga milionski auditorijum prati iz dana u dan, zar ne? Stoga se i e-sportu mora pristupiti sistematski.
foto: FreePik
Neke od uobičajenih vrsta video-igara koje su povezane sa e-sportovima su borilačke video-igre, pucačke igre iz prvog lica (takozvani FPS), strategije u realnom vremenu i igre u kojima učestvuje više igrača u online borilačkoj areni (takozvana MOBA). Što se tiče konkretnih igara, u kontekstu e-sportova se najčešće spominju League of Legends, Counter-Strike, Dota, Overwatch, Street Fighter, Fortnite, StarCraft i druge. Igrači ovih igrica su svi mahom počeli da ih igraju iz puke zabave i zato što im se određena igrica sviđala, ali oni najbolji su vremenom shvatili da se iz ovoga može dobro i zaraditi, tako da danas možemo govoriti i o profesionalnim igračima video-igara odnosno e-sportistima koji učestvuju na turnirima čiji se nagradni fondovi mere u milionima dolara. U sve ovo je uključena i ogromna zajednica odnosno publika koja još više doprinosi na popularnosti e-sportova, kao što je MerkurXtip kladionica. Takmičenja se odvijaju i u sportskim dvorana koje bivaju napunjene do poslednjeg mesta, i gde bi neupućeni posmatrač mogao da se začudi da se našao na nekom pogrešnom mestu očekujući klasičan sportski meč. Ono što je značajno uticalo na ovoliko broj vernih fanova i pratilaca je i struktura takmičenja. Ona je preuzeta od nekih od najznačajnih sportskih takmičenja (kao što je Liga šampiona). Sa druge strane, neverovatan razvoj online platformi uz pomoć koji se prate mečevi isto tako u velikoj meri doprinosi da se e-sportovi i njihovi poklonici povećavaju iz dana u dan, a tu je i neizostavan momenat klađenja koji je prisutan i među ovim sportovima. U prilog tezi da su e-sportovi prepoznati kao i svaki drugi ide i potvrda iz Ministarstva omladine i sporta Republike Srbije u kojoj se ističe da e-sport ispunjava uslove za obavljanje sportskih aktivnosti i sportskih delatnosti. To predstavlja samo još jedan dokaz da ovi sportovi zaista predstavljaju entitet za sebe.
foto: FreePik
Kao i za većinu drugih sportskih organizacija, u Srbiji postoji krovna organizacija i za e-sportove. To je Serbian Esports Federation i ona je ta koja uspostavlja standardne i okuplja sve klubove i organizacije, ali i organizuje takmičenja i turnire u okviru e-sportova. Ona značajno olakšava rad i razvoj ovih sportova, i predstavlja i podršku svima onima koji se odluče na ovaj vid sporta kao svog budućeg zanimanja. No, svi sadašnji i budući e-sportisti bi trebalo da budu upoznati kako sa dobrim tako i sa lošim stranama ovog vida takmičenja. Jedan od negativnih aspekata bi svakako bila apsolutna preokupiranost ovim vidom zabave koja može da dovede do preterivanja u igranju video-igara i zanemiravanja svega drugog u životu pojedinca. Ovo može pratiti i socijalna izolacija odnosno smanjena društvena aktivnost nauštrb igranja. Nasilno ponašanje u igrama može dovesti do usvajanja nekih pogrešnih životnih shvatanja, a to može podstaći i agresivnost i nasilje u stvarnom životu. Ne zaboravimo ni na moguće štetno uticanje na zdravlje jer se u pasioniranom igranju video-igara zna zaboraviti na nekoliko obroka zaredom što je neretko slučaj, a što direktno vodi u problem. Ipak, e-sportovi dakako imaju i svojih dobrih strana. Svakako se može reći da koliko povećavaju, video-igre toliko i smanjuju stres. Takođe, dokazano je da pomažu pri brzom i racionalnom donošenju odluka što ide u kombinaciji sa brzim analiziranjem i razvijanjem strategije i predviđanja. Ovde se može naglasiti i činjenica da mozak konstantno drže utreniranim i aktivnim, ali i da podstiču kreativnost. Isto tako, video-igre mogu biti dobre i kada je u pitanju razvijanje memorije, podsticanje razvijanja logike i logičkih problema, ali i kada je u pitanju koordinacija ruku i očiju kao i motoričkih sposobnosti. U današnjem vremenu je bitno naglasiti i da razvijaju multitasking koji je ljudima kasnije potreban na različitim poslovima.
Shodno svemu ovome, e-sportovi su deo naše svakodnevice i zaista je iluzorno ignorisati ih i otpisivati kao beznačajne. I dalje je pitanje da li se oni mogu meriti sa nekim ustaljenijim sportovima, ali i to pitanje će vremenom gubiti na značaju. Ostaće bitno samo koliko je neko dobar i uspešan u jednom ili drugom sportu, na ma koji način se taj sport igrao.
PR