Hoće li se menjati trasa autoputa preko Ivanjice?
Tek što je završen Rani javni uvid Prostornog plana područja posebne namene autoputa Požega – Boljare, koji tretira varijantu “Istok 1”, a po kojoj ova važna saobraćajnica kroz Ivanjicu prolazi severno od grada preko Sveštice odnosno Crnjeva, u javnosti je nastavljena polemika o tome kuda ova trasa treba da se prostire, bar kada je teritorija ivanjičke opštine u pitanju.
Miljko Glavinić, načelnik Odeljenja za urbanizam opštine Ivanjica, za InfoLIGU kaže da je od Ministarstva saobraćaja i infrastrukture zatražio da trasa autoputa kroz ivanjičku opštinu ide preko planine Javor, tzv varijantom „Centar“. U preglednoj karti varijante „Istok 1“, koja je bila na uvidu do 12. Marta, po njegovom mišljenju ne može se utvrditi pojas koji zahvata budući koridor, obzirom da nisu date parcele preko kojih prolazi autoput, pa građani nisu mogli da upute konkretne primedbe.
- Mišljenja smo da je zbog očuvanja postojećeg graditeljskog nasleđa, infrastrukture i troškova eksproprijacije, daleko povoljnija varijanta “Centar” koja se iz naselja Radaljevo trasira preko naselja Dubrava gde su seoski atari, nego varijanta koja je iz Radaljeva trasirana preko centra i Sveštice, jer se na datoj trasi nalazi formirano gradsko naselje sa svom potrebnom infrastrukturom, pa bi ista u slučaju izgradnje morala da se ruši, što bi načilo da 2/3 gradskog jezgra treba da se ekspropriše i ruši, pa se pitamo da li je to tehnički i ekonomski opravdano – kaže Glavinić.
On tvrdi da bi trasa uz reku Grabovicu povezala veliku teritoriju Zlatiborskog okruga, što znači da bi Raški i Zlatiborski okrug bili tangirani ovim putnim pravcem. Glavinić dodaje da treba imati u vidu i činjenicu da Ivanjica ima status vazdušne banje, pa se planiranom trasom kroz gradsko jezgro očekuje znatno narušavanje stanja životne sredine.
U dopisu dostavljenom Ministarstvu saobraćaja i obrađivaču plana, takođe je zatraženo da se na teritoriji Ivanjice planira još jedna petlja, obzirom da je prostorno najveća u odnosu na druge opštine kroz koje se planira trasa, ali i da se eventualno usvojena preko Javora što vise približi zapadnim obroncima Golije.
Najveće zamerke Ivanjičana se odnose na prolaz autoputa kroz samo Radaljevsko polje, čime bi bile zauzete veće površine poljoprivrednog zemljišta i objekti na samoj trasi. Međutim, ni po drugoj varijanti ta deonica do mosta na reci Grabovici se ne bi menjala. Koliku bi štetu uslovno rečeno pretrpeli vlasnici imanja i objekata od Radaljeva, preko Sveštice i Crnjeva, do naselja Buk na Lučkoj reci, još uvek nije poznato. Još je manje poznato kakva bi situacija bila duž trase uz reku Grabovicu i dalje.
Da li će uopšte doći do bilo kakvog pomeranja trase autoputa prema crnogorskoj granici na delu preko Ivanjice, koja je prema našim saznanjima odavno utvrđena, znaće se uskoro, kada se očekuje predstavljanje Nacrta Prostornog plana, a koji će uslediti nakon pregleda prispelih predloga i sugestija stručnih institucija i javnih preduzeća. Zbunjuje međutim činjenica, da na ranom javnom uvidu ova varijanta nije bila prezentovana.
Eventualnu promenu trase Ministarstvo građevinarstva i saobraćaja je ostavilo kao mogućnost, navodeći da “ukoliko se na osnovu procedure ranog javnog uvida i pribavljenih uslova za potrebe izrade Prostornog plana, odnosno procedure stručne kontrole, utvrdi da je opravdano, Prostornim planom se može razmotriti, analizirati i obuhvatiti i treća tzv. varijanta „Centar“ koridora auto-puta”, stoji u tekstu dokumenta resornog ministarstva.
Upućeniji u ovu problematiku međutim veruju da do značajnijih promena neće doći, te da je svaka inicijativa sada zakasnila, jer je već dobar deo posla na projektnoj dokumentaciji urađen.
Varijanta „Centar” duga je 102,9 kilometara. Projektovana je južno od Požege dolinom Moravice, pa pored Arilja i Prilika do ispred Ivanjice. Dalje, dolinom Grabovice trasa počinje uspon na zapadne obronke Golije, preseca reku Kladnicu i zapadnom dolinskom stranom Uvca, spušta se prema Sjenici.
Ministarka Mihailović je izjavila da je deonica autoputa Požega – Boljare najteža za gradnju zbog konfiguracije terena, a prema procenama mogla bi da košta i blizu 2 milijarde evra. Kinezi će uraditi projektno-tehničku dokumentaciju koja vredi 50 miliona evra.
Ministarka je najavila da će čitav Koridor 11 od Beograda do Boljara biti završen do 2024. godine
ljudi bolje da povedu računa čime se sve u Ivanjici loži (celim poljem sađavičkim do same Ivanjice) nego što brinu o zagađenju koje prave vozila na autoputu
u koliko auto put treba da ide kroz ivanjicu preko svestice i crnjeva, onda je najoametnije traziti da trasa ide sa druge strane brda (mucine vode i vidinog krasa), sa onr strane koja nije vidljiva iz grada. ako nam autoput prodje kroz grad pa mi ima da crknemo od izduvnih gasova i prljavstine koju auto put donisi. onda bolje da trazimo da ga nemamo, jer ce ljudi oboljevati od svacega