Izmene Zakona o saobraćaju: Evo u kojim prekršajima će vam biti odmah oduzeto vozilo
Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju predviđa više novina i strožije kazne, i ukoliko ga poslanici usvoje trebao bi da utiču na smanjenje prekoračenja brzine, a samim tim i na smanjenje žrtava u saobraćaju.
U Upravi Saobraćajne policije kažu za „Blic“ da se ne radi o novom Zakonu, već o Nacrtu izmena postojećeg Zakona zbog nastalih pojava u društvu i bezbedonosnih izazova.
– Ako dođe do kontakta između vozila i pešaka pri brzini od 50 km/h, pešak strada smrtno u 40 odsto slučajeva. Pri 60 km/h u 80 odsto slučajeva strada smrtno pešak. To govori zbog čega insistiram da je brzina ubica broj jedan na putevima Srbije – poručuje pukovnik, prof. dr Zlatko Belencan, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije u Direkciji policije.
Predložene izmene donose mnoge novitete. U prvom delu ovog mini serijala pisali smo o novinama koje se tiču kamera, odnosno koje će sve prekršaje saobraćajne kamere ubuduće snimati osim prolaska na crveno svetlo.
A jedna od značajnijih novina u nacrtu izmena ovog Zakona je i ta što bi bahati voazači ubuduće ostajali bez vozila, doduše privremeno.
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže da se Nacrtom, kada je reč o oduzimanju vozila, menja član 295. Zakona.
Prema sadašnjim propisima “policijski službenik može u kontroli saobraćaja, radi dokumentovanja i dokazivanja prekršaja i drugih delikta, privremeno, najduže 24 sata, od učinioca oduzeti ispravu”.
Oduzimanje vozila od vozača
Međutim, izmenjeni član 295. umesto isprave, propisuje oduzimanje vozila od vozača koji je u poslednje dve godine već pravosnažno osuđivan za teže prekršaje.
– Radi se o privremenom oduzimanju vozila do okončanja sudskog postupka. Inače, mera oduzimanja vozila u prekršajnom postupku bez obzira na to ko je vlasnik postoji već 17 godina i predviđena je za prekršaj nelegalno taksiranje. Po tom osnovu je do sada oduzeto više od 110 automobila trajno – kaže za „Blic“ Damir Okanović.
Trajno oduzimanje vozila bahatim vozačima nije predviđeno ovim izmenama, to bi evetnutalno bila mera nekog budućeg zakona o saobraćaju.
Očekuje da i će kamere uticati na one koje čine najteže prekršaje da se uzdrže od toga.
– Da ova mera nije drakonska i da je vrlo opravdana i razumna govori to da smo prošle godine imali, nažalost, povećanje broja poginulih u odnosu na prethodnu godinu – kaže Okanović.
Kada će vozilo moći da se oduzme
Pukovnik, prof. dr Zlatko Belencan, kaže za „Blic“ da je privremeno oduzimanje vozila predviđeno za izvršenje najtežih prekršaja, a to su nasilnička vožnja, koja podrazumeva bezobzirnost i vršenje više prekršaja, kao što su prolazak na crveno i druge radnje koje ugrožavaju učesnike u saobraćaju.
Zatim, vozilo će moći da se oduzme za upravljanje bez vozačke dozvole, vožnju pod dejstvom alkohola i niz drugih teških prekršaja.
Nova mera nije predviđena za tačku koja se u članu 330. odnosi na nedavanje podataka vlasnika vozila na zahtev policijskog službenika u roku od osam dana.
18 prekršaja zbog koji bi se vozila mogla oduzimati od vozača koji su dva puta pravosnažno osuđivani za teže prekršaje:
- Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila
- Odbijanje alkotestiranja ili drogatestiranja
- Prekoračenje brzine za više od 80 km/č van naselja
- Prekoračenje brzine za više od 70 km/č u naselju
- Prekoračenje brzine za više od 60 km/č u zoni škole ili zoni “30”
- Prekoračenje brzine za više od 50 km/č u zoni usporenog saobraćaja
- Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača
- Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje (prtljažnik, instrument tabla, zadnja polica, spoljni delovi vozila i sl.)
- Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta
- Preticanje kolone vozila preko neisprekidane (pune) linije
- Vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije
- Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom
- Vožnja nakon oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena
- Vožnja za vreme privremenog isključenja iz saobraćaja
- Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu
- Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu
- Preticanje kolone pod pratnjom
- Nepropuštanje vozila pod pratnjom
Jezive brojke
Saobraćajne statistike su jezive. Prema podacima za prošlu godinu, i to ne celu (izveštaj smo objavili 12. decebmra prošle godine), od početka te godine policija je izrekla više od milion i sto hiljada saobraćajnih kazni, a više od pola miliona izrečeno je zbog prebrze vožnje!
I pored pojačane kontrole, na putevima u Srbiji poginulo je više od 500 ljudi. Struka i nadležni su saglasni – bezbednost neće biti povećana dok se ne promeni svest svih učesnika u saobraćaju.
Tokom ovog perioda, podneta je 181.000 prekršajnih kazni za nekorišćenje sigurnosnog pojasa, 57.000 vozača je kažnjeno za vožnju pod dejstvom alkohola, a 2.450 zbog upravljanja pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.
Pokazalo se i da je većina kažnjenih vozača – povratnici. Stari recept za kaznu “udari vozača po džepu i opamtiće se”, čini se – više ne važi.
– To je veliki problem koji nam se dešava. Sećate se samo situacije da smo imali vozača koji je imao preko 60 prekršajnih prijava i izazvao nezgodu sa smrtnim posledicama. Ono što je definitivno i zaključak MUP-a je da možda kazne treba izmenom zakona o bezbednosti saobraćaja promeniti, tj. da budu malo rigidnije – izjavio je u decembru pukovnik policije Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije.
Info Liga/ Blic
VOZILO JE LIČNA SVOJINA . PREMA SVIM ZAKONIM PRIRODE NEBI SMELO DA BUDE PREDMET RASPRAVE I ODUZIMANJA . ČAK I VOZAČKA I SAOBRAĆAJNA SU VLASNIŠTVO VOZAČA.jEDINO BI ZABRANA UPRAVLJANJA BILA ADEKVATNA I RAZUMNA. SVE OSTALO SU EGZIBICIJE POSRNULE DRŽAVE.