Autoput preko Ivanjice čeka projekat
Iako je deonica autoputa Požega – Boljare preko Ivanjice, već utvrđena, još uvek ostaje nepoznanica precizne trase ove važne saobraćajnice koja ide preko Arilja, zahvata deo Lučana, a onda preko Ivanjice nastavlja prema Pešteru i Sjenici, odnosno selu Boljare, na granici sa susednom Crnom Gorom.
Glavni, odnosno izvođački projekat za izgradnju Autoputa E-763, Sektor 3, deonica Požega – Boljare, koji treba da razreši sve dileme o tome kuda tačno prolazi trasa, nije ni počeo da se radi, saznajemo u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
U saopštenju dostavljenom InfoLIGI, koje je potpisala vršilac dužnosti sekretara ovog ministarstva, Maja Matija Ristić, navodi se da postoje dve varijante autoputa koji prolazi kroz ivanjičku opštinu: „Istok1“ i „Istok2“. Obzirom na male međusobne razlike, kako se navodi, one će u narednoj fazi biti predmet dalje razrade kroz tehnološko ekonomsku analizu i Studiju opravdanosti, kada će se optimizovati investicija sa tačnim obimom i dinamikom izgradnje.
Građane Ivanjice ova tema izuzetno interesuje, a dobar deo njih je zbunjen činjenicom da i posle 8 godina od utvrđivanja trase, nema preciznijih informacija kroz čiju će njivu ili pored same kuće, jednog dana proći široki put. Nezvanično saznajemo i da se jedan deo meštana naselja kroz čije posede prolazi koridor, obratio ovom ministarstvu sa pisanim primedbama.
Podsetimo, prema varijanti „Istok1“ koju je usvojila Rrepublička reviziona komisija još 2008. godine, autoput od Požege do Boljara ide od sela Prilipac dolinom reke Moravice, pruža se prema Arilju i Ivanjici, koju obilazi sa severoistočne strane. Dolinom Moravice trasa je položena južno sve do predela Kosovice i, obilazeći Goliju, spušta se do Kovilja, pored Biočana do Duge Poljane, preko Peštera pravcem severoistok-jugozapad do Boljara, gde je granična tačka, dogovorena sa Crnom Gorom.
Republička reviziona komisija te iste godine ostavila je mogućnost da se kroz izradu idejnih projekata još jednom razmotri i varijanta „Istok 2“, što bi značilo da put od Duge Poljane može da skrene ka Sjenici, koja bi se zaobišla sa južne strane.
Iz saopštenja koje smo dobili od resornog ministarstva, zaključuje se da još uvek nije razrešena dilema definitivne trase, ali bilo koja istočna varijanta da bude odabrana, neće menjati pravac pružanja kroz ivanjičku opštinu. Ostaje samo da se kroz izradu izvođačkog projekta definitivno vidi koja će naselja i poljoprivredno zemljište zahvatiti autoput, te kako će biti smešten u koridoru od 600 metara koji je već bio na javnom uvidu. Prema njemu, na udaru će biti zemljište i naselja od Rradaljeva, preko Prilika i Šuma, do Crnjeva i Lučke reke.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u odgovoru na pitanja koje je postavila redakcija InfoLIGE, navodi da su do sada od strane Sabraćajnog instituta CIP urađeni: Prethodna studija opravdanosti i Generalni projekat deonice autoputa Požega – Boljare.
Tokom 2015. godine doneta je i odluka o izradi Prostornog plana područja posebne namene ovog infrastrukturnog koridora. Dokument koji je prethodnica izvođačkom projektu, trebalo je da izradi privredno društvo G.I.D.C. iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, sa kojim je Vlada Srbije potpisala Memorandum o saradnji. Međutim, pomenuti memorandum je prošle jeseni sporazumno raskinut, pa će nosilac izrade plana biti Ministarstvo saobraćaja i infrastrukture. Kada će početi njegova, ali i izrada izvođačkog projekta ove deonice Koridora 11, u ministarstvu nisu precizirali. Nema ni okvirnih planova o samom početku izgradnje.
Autoput od Požege do Boljara, dug je 106,8 kilometara. Na njegovoj trasi predviđena je izgradnja 4 petlje, 10 benzinskih pumpi, 18 odmorišta, 107 retenzija, a ukupna dužina mostova je 22, dok bi u tunelima bilo 27 kilometara.
Slobodna procena je da će izgradnja ove deonice koštati oko 2 milijarde evra.